Spoj se s námi

BusinessTalk MAGAZIN

Tereza Jurečková a Pragulic, kde pracují bezdomovci jako průvodci

Rozhovory

Tereza Jurečková a Pragulic, kde pracují bezdomovci jako průvodci

Tereza Jurečková a Pragulic, kde pracují bezdomovci jako průvodci

Sociální podnikání je v posledních letech dynamicky se rozvíjející oblast. Tereza Jurečková, která se jím zabývá, se před několika lety dostala do prestižního seznamu Forbes „30 pod 30“.

Kdy jsi se sociálním podnikáním začala?
Úplné počátky jsou v roce 2012, kdy jsme jednou se spolužáky přemýšleli co dělat a nadchlo nás právě sociální podnikání. Byl to jeden z předmětů, které jsme měli na vysoké škole. Napadlo nás dělat prohlídky s lidmi bez domova pod názvem Pragulic. Uspěli jsme v soutěži a odstartovalo to mediální lavinu. To pro nás byl šok a nabalovalo se to, protože myšlenka lidi chytla, dokázali jsme to rozjet, zpropagovat. Začali jsme vyhrávat jednu cenu za druhou. Kolem roku 2014 se Pragulic dostal více do povědomí. Pak jsem se více přiblížila do podnikatelského prostředí a pak už to byl krůček k Forbesu.

Nejen, že se zabýváš Pragulic. Děláš poradenství pro neziskovky. Jak to funguje? Jaký je rozdíl mezi tím, když radíš velkým firmám a neziskovkám?
Mně úplně nejvíc baví konzultovat sociální startupy. Jsou to mladí lidé, kteří mají podnikatelský nápad, často se sociálním přesahem. Má to „drive“ a přidanou hodnotu. S neziskovkami je to práce, která má smysl, ale je to nejvíce náročné – neumí se dobře prodat. I když dělají něco skvělého, neumí o tom říct a pak je těžké jim vysvětlovat, jak dělat marketing nebo jak si říct o peníze za své služby.

Byla bys teď schopna říct svůj nejoblíbenější projekt?
Ne že by mě to nadchlo, ale rozhodně mě stálo spoustu nervů, když jsem kdysi spolupracovala s nadací Via, která kdysi podporovala sociální podnikání. Dostala jsem na starosti sociální podnik Vrátka, který je v Třebíči. Pracovali jsme na tom, jak vylepšit jejich služby, protože dělali milion aktivit a všechny tak nějak různě. Stavěli novou pekárnu a kavárnu, tak jsme se na to podívali a to byl pro mě velký zážitek. Nejvíce mě baví, když jsou v té fázi, že se rozrostou.

Zvládáš sledovat trendy, které se pohybují ve veřejně prospěšném podnikání?
Teď je taková velká věc, že je zde spousta akceleračních programů pro sociální podniky – nadace Vodafone například. Spousta možností pro lidi, kteří mají nápad, někam ho přihlásit a rozvíjet. Na druhou stranu vzniká spousta blbostí, ale z nich se určitě vyvine něco dalšího.

To by mě zajímalo. Nemusíš říkat konkrétně, ale potkala ses s něčím, kdy sis říkala: „Proboha, co to zase vymysleli?“
Zmíním se o jedné záležitosti, která se může udělat dobře, ale vznikla v provedení, ve kterém nefungovala. Je to z oblasti bezdomovectví. Fungovalo to pár měsíců v Praze. Lidé bez domova fungovali jako wi-fi pointy. Měli na sobě zařízení, které vysílalo wi-fi signál. Když vezmete člověka bez domova a dáte mu jídlo za to, že bude stát u zastávky s vysílačem wi-fi, tak to není úplně šťastné řešení.

Zastavme se u aktivit, které se týkají poradenství. Co je to Young up?
Je to další projektík, snad to do budoucna může být zajímavý start-up. 7. září děláme akci v OC Nová Karolina, kam vás chceme pozvat. Zveme na ni zajímavé aktivní lidi z České republiky, středoškoláky. Chceme je inspirovat k tomu, když mají zájem něco dělat, aby věděli, jak. Jak se tím do budoucna mohou třeba i živit. Je to pro mě osobní téma, protože když jsem vyrůstala v Ostravě, něco takového bych ráda věděla.

Víte už částečně, jaký bude host?
Lidé se mohou těšit na Janka Rubeše. Funguje na Youtube, dělá videa, bude natáčet i o Ostravě. Pořád hledáme posledního speakera. Klidně nám můžete napsat, koho byste tam chtěli pozvat.

Když někdo dělá něco, za co není placený, naopak do toho investuje čas a peníze, jak se to jmenuje?
Filantropie.

Tak to děláme my (smích).

Celý rozhovor najdete na našem webu businesstalk.cz/rozhovory/tereza-jureckova/

 

Pustil na dráhu markeťáka a PRisty. Začal vytvářet videa na YouTube a díky tomu se potkali s Davidem. Jirka tenkrát Davidovi řekl: „Něco podobného jsem chtěl dělat i na svém kanálu, tak proč to nespojit?!" Netrvalo dlouho a vznikl pořad BusinessTalk IN, který se soustředí na inspirativní příběhy mladých lidí.

Okomentovat

Zanech odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více Rozhovory

Nahoru