Spoj se s námi

BusinessTalk MAGAZIN

Luděk Lošťák: Reklamní branže mě naučila, že neexistuje odpověď „to nejde udělat“

Rozhovory

Luděk Lošťák: Reklamní branže mě naučila, že neexistuje odpověď „to nejde udělat“

Luděk Lošťák: Reklamní branže mě naučila, že neexistuje odpověď „to nejde udělat“

Pozval jsem tě do BusinessTalk, protože je za tebou dvacetiletá podnikatelská zkušenost. Těch 20 let je velmi zajímavých a určitě dokážeš lidi inspirovat. Jsi hodně vnímán jako expert přes certifikaci budov. Mně by ale zajímala celá tvá dráha, protože jsi začínal v jiném oboru.
Já jsem vyučený zámečník a k technickým oborům se v určitých cyklech vracím. Na základě toho jsem se po vojenské službě nevrátil do své činnosti, ale šel jsem pracovat do podniku svého otce – vydavatelství. Tam jsem si sáhnul na zajímavou práci v oblasti polygrafie, výroby knih a šanonů, které se dělaly jako horké novinky. S otcem jsme vyvíjeli řadu produktů, které trh neznal. Ačkoliv jsem si hrál s polygrafií, přišel jsem na to, že bych chtěl víc a plynule jsem přešel do jedné malé reklamní agentury. Tam jsem jednou přišel a zeptal se na místo. Když se mě zeptali, co bych chtěl dělat, řekl jsem, že všechno, protože mi peníze nesmrdí. Seznamoval jsem se s novými technologiemi. Protože jsem ambiciózní člověk, po roce a půl jsem se ocitl v nadnárodní společnosti Saatchi & Saatchi, která tehdy patřila mezi pět největších reklamních agentur u nás. Tam jsem nastoupil jako podnikatel, živnostník a svou mzdu jsem si musel opravdu zasloužit. Byl jsem placen za to, že kampaně byly tak, jak měly být, naučil jsem se spoustu nových věcí, které jsem začal později využívat i ve svém vlastním podnikání.

Já v té agentuře ještě zůstanu. Ty ses dostal i do zahraničí.
Byl jsem v Londýně, kde byla centrála společnosti. Tam jsem získal nadhled na řízení reklamních kampaní pro celý svět. Pro mě to byla do té doby španělská vesnice. Ale když jsem viděl, jak tam lidé pracují, jak nad tím přemýšlí, zjistil jsem, že Češi jsou úplně jiní. Naučil jsem pohlížet na věci podnikání z pohledu na to, jak propagovat výrobek nebo službu.

Dělal jsi u otce v polygrafii, pak v malé reklamce a později u Saatchi & Saatchi. Vzpomeneš si na ty rozdíly, které tam byly?
Obojí mi přineslo mnoho. U otce jsem se naučil nad produkty přemýšlet, protože jsem spoustu nových projektů musel zakládat na tom, že doposud neexistovaly. A nadnárodní společnost mi zase ukázala, že se nedělají všechny zakázky tak, jak trh nabízí. Zjistil jsem, že člověk by si měl práci vybírat. Určitou dobu se nešlo tímto pravidlem řídit, ale zase jsem pracoval jako produkční pro největší agentury, jako byl Leo Burnett, Mark BBDO, Gray, velké nadnárodní korporáty, které u mě objednávaly výrobu různých self promotion materiálů. Hodně času jsme trávili v tiskárnách při výrobě různých atypických věcí. Dělali jsme podporu různých výrobků v obchodních domech. Reklamní branže mě naučila to, že neexistuje odpověď „to nejde udělat“, protože v tu chvíli by se člověk odříznul a příležitost by ze země zvednul někdo jiný.

Jaké to je skákat z jednoho byznysu do druhého?
Je to ohromné množství zkušeností. Jsem typ člověka, který věci vymýšlí. Ve věcech hledám logiku a jednoduchost. Dnes pro mě žádná výzva není dost velká.

Pojďme k dalšímu byznysu. Kdy přišel zlom a přešel jsi k průkazům energetické náročnosti budov? To je obrovský skok.
V životě jsem neměl problém učit se novým věcem. To se vyvinulo samo o sobě. Jeden ze zákazníků, kterému jsme dělali marketing, přišel a řekl, že je člověk, který se pohybuje okolo dotací a teď tady má startovat nějaká „zelená úsporám“, dotace pro rodinné domy, zateplování a tak dál.
Já na to: co já s tím? A on, že já jsem člověk, který to dokáže prodat. Pojďme to zkusit lidem nabídnout. Ty jim to prodej a já jim to umím zprodukovat. Ze dne na den, tak jak je mým zvykem, jsem řekl, že do toho jdeme, v nejhorším případě se to nepovede. A ono se to zase povedlo. Šli jsme do toho s veškerou vervou a drzostí. Najali jsme si projektanty a lidi, kteří jsou v tom dobří, pro mě stavařina taky není z daleka. Lidé se do toho zakousli a odstartovali jsme byznys, který znamenal to, že z malé firmy se z nás najednou stala firma o sedmdesáti lidech. Během tři čtvrtě roku jsme pro lidi připravili projekty v dotacích za 280 milionů korun a na fond jsme odnesli přes 400 žádostí o dotace. A všichni ti lidé peníze dostali.

Celý rozhovor najdete na našem webu businesstalk.cz/rozhovory/ludek-lostak/

 

Během své kariéry potkal mnoho zajímavých lidí s nejrůznějšími příběhy. Proč je tedy nepředat ostatním? Ale jak je odlišit od ostatních podobných? BusinessTalk je projekt, který mnoho let nosil v hlavě. A věděl, že jej chce dělat LIVE! A to bylo to, co dalo základ dalšímu rozvoji.

Okomentovat

Zanech odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více Rozhovory

Nahoru